Strony

niedziela, 13 stycznia 2019

Haiku - na rozgrzewkę

Dziś kolejne haiku, tym razem najnowsze. Historia jego powstania jest inna niż zazwyczaj, gdyż najpierw otrzymałam rysunek (a właściwie tylko jego zdjęcie) i postanowiłam do niego ułożyć wiersz.
Zasady ustalone dla tej poezji setki lat temu w Japonii są przeze mnie traktowane nie do końca sztywno
  • podział na trzy wersy w sztywno określonym układzie sylab. Co oczywiście ma zupełnie inny sens w języku polskim niż japońskim, Tradycyjny układ to 5 -7 - 5 sylab.( Ja początkowo nie znając jeszcze zasad zaczęłam pisać w układzie 7 - 5 - 7 i przy takim pozostałam nawet kiedy moja wiedza się nieco poszerzyła. Zdarza się że ze względu na elegancję haiku ilości sylab się nie zgadzają i z tym schematem, tak jak w dzisiejszym).
  • tematyka odnosząca się do obserwacji natury w jej ulotności,
  • i coś co ja nazywam suspensem czyli jakieś zaskakujące powiązanie, skojarzenie, refleksja nieoczywista
U mnie w czasie układania zasada "matematyczna" jakby automatycznie wymusza takie zaskakujące i nieoczywiste powiązania. I właśnie to ścisłe połączenie dwu dziedzin które mnie fascynują czyli matematyki i natury przyciągnęło mnie do haiku.
Są też inne zasady które świadomie i wręcz celowo łamię, co wytłumaczę na przykładach konkretnych haiku już wkrótce.



krab1

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz